Takaisin

Selkäkipu: tyypit, syyt ja hoito

Päivitetty: joulukuu 2018

Kutsumme sitä ”vuosisadan sairaudeksi”, koska jos tutkimuksiin on uskominen, peräti 80 % väestöstä kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. ”Selkäkipu” kattaa lukuisia ongelmia, kuten noidannuolen, kroonisen alaselkäkivun, iskiaksen ja välilevyn pullistuman, ja näillä kaikille on yhteistä kipu selkärangan lähellä. Selkäkivulle voi siis olla useita syitä.

Selkäkivun tyypit

Selkäkivut luokitellaan kolmeen ryhmään. Jos kipu tuntuu selän yläosassa tai niskanikamissa (kaularangassa), puhutaan niskakivusta. Jos kipu tuntuu alempana selässä, lannenikamien seudussa, puhutaan alaselkäkivusta. Ja jos kipu tuntuu keskiselässä rintanikamien seudussa, puhutaan rintarangan tai yläselän kivusta.

Niskakipu on kaularangan alueella tuntuvaa kipua, joka helpottaa yleensä parissa päivässä ja liittyy usein huonoon asentoon tai stressiin.

Alaselkäkipu on selän alaosassa tuntuvaa kipua, joka voi estää vähäisenkin liikkumisen. Se johtuu useimmiten äkillisestä tai pitkittyneistä liikkeistä tai liian pitkään samassa asennossa olemisesta. Se on yleisin selkäkiputyyppi.

Rintarangan tai yläselän alueen kipu, joka on tämän artikkelin pääaihe, tuntuu keskellä selkää aina niskan alaosaan asti, rintanikamien ympäristössä. Rintakehän tukirakenteena toimiva rintaranka muodostuu nikamista, jotka ovat vähemmän liikkuvia kuin muut nikamat, ja tämän alueen ongelmat voivat aiheuttaa kipua ja/tai jäykkyyden tuntemuksia tai liikerajoitusta.

Kaksi muuta hyvin yleistä kiputyyppiä voidaan myös luokitella:

Välilevyn pullistuma: tämä tapahtuu nikamien välissä olevassa välilevyssä, joka tekee selkärangasta joustavan ja toimii iskunvaimentimena. Jos välilevyn pehmeä keskiosa alkaa pullistua, se saattaa puristaa selkäytimen hermoja. Puhutaan välilevyn luiskahduksesta. Se tapahtuu yleisimmin lannenikamissa, joista olemme paljolti riippuvaisia jokapäiväisessä elämässä.

Iskias: Kun pullistunut välilevy painaa iskiashermoa, kipu voi säteillä koko jalan pituudelle ja puhutaan iskiaskivusta.

Yläselän kivun syyt

Yläselän kivulle voi olla useita syitä. Useimmiten se johtuu kaatumisesta, äkillisestä liikkeestä tai liian pitkään samassa asennossa olemisesta. Yläselän kipu alkaa yleensä vähitellen. Syyt voidaan luokitella seuraavasti:

  • Mekaaninen syy: liian pitkään samassa asennossa oleminen
  • Traumaattinen syy: onnettomuuden, kaatumisen tai kovan iskun seuraus
  • Reumatologinen syy: yleensä yli 60-vuotiailla
  • Degeneratiivinen syy: ikääntymiseen tai liikkumattomuuteen liittyvät ongelmat
  • Fysiologinen syy: raskaus, kuukautiset ja vaihdevuodet voivat aiheuttaa yläselän alueen kipua
  • Lisäksi myös stressi ja ahdistus voivat aiheuttaa kipua selkälihasten jännityksen takia

Yläselän kipu voi kuitenkin liittyä myös kardiovaskulaarisiin (sydämeen ja verisuoniin liittyviin) ongelmiin, keuhkojen tai muiden sisäelinten ongelmiin tai skolioosin tyyppisiin sairauksiin. Siksi on tärkeää käydä lääkärillä, jos selkäkivut pitkittyvät.

Yläselän alueen kivun hoito: hoitomuodot ja ehkäisy

Selkäkivun hoito

Jos selkäkipu ei johdu tietystä syystä, hoito koostuu kipulääkkeistä ja fyysisestä harjoittelusta lihasten voiman ja joustavuuden lisäämiseksi. Muissa tapauksissa selkäkipu tulee hoitaa syyn mukaan. Jos kipu liittyy esimerkiksi lihas-luustoperäiseen ongelmaan, voidaan harkita osteopatiaa, fysioterapiaa tai hierontaa. Jos kipu liittyy stressiin, yksinkertaisista stressiä lievittävistä hengitys- ja rentoutusharjoituksista voi olla apua. Jos kipu jatkuu ja kroonistuu, lääkäri saattaa määrätä kipulääkkeitä tai joissain tapauksissa pistoshoitoa. Joissain harvinaisissa tapauksissa tarvitaan leikkaushoitoa.

On olemassa myös muita lääkkeettömiä kivunlievitysmuotoja. Tässä OMRONin kivunlievityslaitevalikoima tulee mukaan kuvaan – laitteet auttavat lihas- ja nivelkipujen lievityksessä transkutaanisen sähköisen hermostimulaation (TENS) avulla. OMRON HeatTens tarjoaa yhdistelmän lämpöä ja TENS-hoitoa samassa yksikössä.

Selkäkivun ehkäisy: terveelliset elämäntavat ja liikunta

Jos selkäkipu on hyvänlaatuista, jotkut yksinkertaiset elintapamuutokset ja harjoitukset voivat auttaa ehkäisemään ja lievittämään sitä.

Oleellista on välttää pitkittyvää liikkumattomuutta ja ylläpitää liikunnassa tiettyä vähimmäistasoa. Esimerkiksi uintia suositellaan erityisesti selälle, mutta keskivartaloa vahvistavat ja venyttelyä sisältävät lajit, kuten jooga ja pilates, ovat myös erittäin hyviä. Selkälihasten vahvistaminen on erittäin tärkeää selkäkivun ehkäisyssä. Keskity harjoitteisiin, jotka vahvistavat yläselkää, kuten etunojapunnerruksiin, ja kehitä selkärangan joustavuutta harjoitteilla, jotka sisältävät selän pyöristystä ja notkistusta nelinkontin.

On myös tärkeää ylläpitää hyvää asentoa jokapäiväisessä elämässä. Jos sinun pitää nostaa jotain, koukista aina polviasi ja pidä selkäsi suorana. Muista pitää asentosi hyvänä töissä ja liikkua säännöllisin väliajoin.


Viitteet:

Corinou, M. (2013). Back pain: where does it come from? Sivulta http://www.passeportsante.net/fr/Maux/Problemes/Fiche.aspx?doc=mal-de-dos

Balagué, F. & Genevay, S. (2013). My back hurts / I have sciatica. Sivulta http://www.planetesante.ch/Symptomes/J-ai-mal-au-dos-j-ai-une-sciatique

Balagué, F. & Genevay, S. (2011). Common lower back pain (acute, subacute, chronic). Sivulta http://www.planetesante.ch/Maladies/Lombalgies-communes-aigues-subaigues-chroniques

Catalan-Massé, S. (2018). Back pain: what self-medication to relieve it? Sivulta http://www.doctissimo.fr/html/sante/mag_2000/mag1006/dossier/sa_2570_chacun_traitement.htm